لامپ ال ای دی مخصوص رشد گیاه

 لامپ مخصوص رشد گیاه
امروزه لامپ‌هایی مختلفی با عنوان لامپ رشد گیاه (Grow Light) یا چراغ فتوسنتز برای کمک به فرآیند رشد گیاهان طراحی شده‌اند. معمولا اگر گیاهان به منبع نوری اضافی علاوه بر خورشید احتیاج داشته باشند و یا به هر دلیلی به نور خورشید دسترسی نداشته باشند، صاحبان گلخانه‌ها  و دوست داران گیاه اقدام به خرید این چراغ ها می کنند. در واقع این لامپ‌ها مقدار مناسبی نور مصنوعی تولید می‌کنند تا گیاهان بتواند فتوسنتز کنند. در حال حاضر انواع ال ای دی (LED) مخصوص رشد گیاه برای این منظور در دسترس هستند.

در این مطلب قصد داریم تا در مورد ویژگی‌های لامپ‌های ال ای دی رشد گیاه و تفاوت آن‌ها با لامپ‌های ال ای دی معمولی توضیحات کاملی ارائه دهیم؛ پس با ما همراه باشید.


لامپ ال ای دی رشد گیاه

 لامپ‌های ال ای دی رشد گیاه مصنوعی هستند، اما تا حد زیادی می‌توانند نقش خورشید را تقلید کنند. چرا که طیف نوری متنوعی را منتشر می‌کنند.  ال ای دی‌ های رشد گیاه دارای طیف‌های آبی و قرمز هستند که به ترتیب باعث رشد رویشی ساقه و شکوفایی گل در گیاه می‌شوند؛ اما این طیف‌ها در ال ای دی‌های معمولی دیده نمی‌شوند. 
طول موج نوری که گیاهان برای رشد نیاز دارند، برای چشم انسان نیز قابل مشاهده است و این محدوده از 380 نانومتر شروع می‌شود تا حدود 730 نانومتر. طول موج نور قرمز در محدوده 600 تا 730 نانومتر و طول موج نور آبی در محدوده 400 تا 500 نانومتر قرار دارد. بنابراین وجود این دو رنگ برای لامپ‌های ال ای دی مخصوص رشد گیاه ضروری و معمولا رنگ نور اصلی این لامپ‌ها به صورت ترکیبی از این دو رنگ یعنی بنفش است. 

 درانتخاب چراغ مناسب برای گیاهان تون با توجه به ابعاد و محل قرارگیری گیاه اقدام کنید از طرفی باید به میزان نوری که از لامپ ال ای دی به گیاه تابش می‌شود توجه کنید و نیاز گیاه رو در نظر بگیرید زیرا در بیشتر مواقع علائمی مانند قهوه‌ای شدن کناره برگ‌های گیاه و پیچش، نشان دهنده نور بیش از حد لامپ برای گیاه است.

اگر بخواهیم به روند کلی مراحل پرورش گیاه با لامپ رشد گیاه اشاره کنیم، عبارت است از:


• اطمینان حاصل کنید که شدت و قدرت نور لامپ به اندازه کافی و مشابه با نور مستقیم خورشید باشد که برای این کار با توجه به دستورالعمل موجود در بسته‌بندی لامپ، آن را در راستای گیاه نصب کنید توجه داشته باشید ارتفاع نصب برای هر چراغ متفاوت می باشد.
• هر روز باید برای مدت زمان مشخصی، بر حسب آفتاب‌ دوست یا سایه‌ دوست بودن گیاه، لامپ را روشن نگه دارید که 
برای گیاهان سایه دوست 8 تا 10 ساعت و برای گیاهان آفتاب دوست 12 تا 14 ساعت (حتی تا 18 ساعت) به صورت منظم می باشد. استفاده از تایمر ساعت در این راستا شما را یاری می کند.

• گیاه خود را هر دو هفته یکبار بچرخانید، تا نور لامپ به صورت یکدست به تمام نقاط آن تابیده شود.

• گرد و غبار اطراف لامپ را برای کمک به تابش نور کافی پاک کنید. 

• چراغ رشد گیاه را هر 4 تا 6 هفته بررسی کنید.
• لامپ‌های ال ای دی که تیره می‌شوند، با لامپ جدید تعویض کنید. چرا که دیگر نور کافی تولید نمی‌کنند.

تفاوت لامپ ال ای دی رشد گیاه با ال ای دی معمولی
اگرچه ال ای دی‌های معمولی رنگ نور های مشابه با ال ای دی های مخصوص رشد گیاه دارند ولی فاقد طول موج مناسب برای عمل فتوسنتز می باشند و نمی‌توانند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما برای فرآیند رشد گیاه شوند.

به طور کلی تفاوت میان این دو نوع لامپ ال ای دی عبارت است از:
• نوع کارایی. لامپ‌های ال ای دی معمولی فقط برای تأمین روشنایی ساختمان‌های مسکونی یا تجاری کارایی دارند؛ اما لامپ‌های ال ای دی رشد گیاه برای رشد همه نوع گیاه استفاده می‌شوند.
• نوع و طیف رنگ. لامپ‌های ال ای دی معمولی نیز دارای طیف رنگی هستند؛ اما به اندازه لامپ‌های ال ای دی رشد گیاه طیف رنگی آن‌ها کامل نیست.

قیمت لامپ رشد گیاه 

در حال حاضر قیمت انواع لامپ رشد گیاه ال ای دی با توجه به نوع و توان این چراغ ها متغیر است .

 برند "افرانور" سالهاست که در این زمینه محصولات باکیفیتی تولید می‌کند و از آنجایی‌که تولید داخلی محسوب می‌شود، توانسته است در مقایسه با محصولات چینی مناسب‌ترین قیمت را به مشتریان ارائه دهد.

برای مشاوره رایگان تخصصی با ما در تماس باشید.